Rozšířené jednání Rady ministerstva obrany Ruské federace
21. prosince 2021 14:30 Moskva
Každoročního rozšířeného zasedání Rady ministerstva obrany v Národním kontrolním centru obrany se zúčastnil Vladimír Putin., který na jednání též promluvil
Prezident Ruska Vladimir Putin:
Dobré odpoledne, soudruzi důstojníci, Pojďme se pustit do práce.
Vždy jsme upřednostňovali a stále upřednostňujeme rozvoj ozbrojených sil a úsilí o posílení obranyschopnosti Ruska a budeme v tom pokračovat i v budoucnu.
Dnes na každoročním rozšířeném zasedání Rady ministerstva obrany budeme diskutovat o tom, co se v oblasti vojenského rozvoje podařilo za rok 2021, jakých výsledků bylo dosaženo v hlavních oblastech a samozřejmě nastíníme budoucí úkoly. To je to, co děláme vždy na výročních schůzích představenstva.
Hned bych rád poznamenal, že stejně jako rok 2020 byl i odcházející rok něčím mimořádným, především kvůli pokračující pandemii koronaviru. Vy a já si to uvědomujeme. A je nanejvýš důležité, aby ozbrojené síly účinně a hladce plnily všechny své úkoly v tomto náročném kontextu.
Pokračovaly například práce na modernizaci armády a námořnictva ve velkém měřítku. V důsledku toho přesáhl podíl moderních zbraní 71 procent v armádě a 89 procent ve strategických jaderných silách.
Pokračovali jsme v aktivním vývoji nejmodernějších zbraňových systémů. Některé z nich, jmenovitě systémy Avangard a Kinžal, byly zařazeny do bojové služby.
Námořnictvo splnilo širokou škálu úkolů. Ruské lodě a ponorky neustále hlídkovaly ve všech důležitých sektorech světových oceánů. Kombinované námořní uskupení a jednotky dálkového letectva úspěšně plnily úkoly bojového výcviku v Baltském a Severním moři a v odlehlých oblastech Atlantského a Tichého oceánu. Totéž udělala skupina ponorek a dalších lodí v Severním ledovém oceánu, které operovaly v obtížných ledových podmínkách.
Chci také zaznamenat další zvýšení úrovně bojové přípravy vojáků. Výsledky společných strategických cvičení Západ 2021 to přesvědčivě ukázaly, když si účastníci úspěšně procvičili plnění úkolů zajištění bezpečnosti Svazového státu Ruska a Běloruska.
Naši vojenští příslušníci v Sýrii jednali čestně, jak se na ruské vojáky patří. Jejich přítomnost a pomoc civilnímu obyvatelstvu při řešení humanitárních problémů hmatatelně přispívá k posílení stability v této republice.
Naše mírové jednotky pomáhají udržovat stabilitu v Náhorním Karabachu již více než rok. Především díky jejich úsilí se humanitární situace v regionu zlepšila; několik čtvrtí bylo odminováno, sociální infrastruktura byla obnovena a historické a kulturní památky byly zachovány. Rád bych poděkoval personálu plnícímu mírové úkoly za jejich profesionalitu, vytrvalost a vytrvalost.
Vojenští lékaři si zaslouží nejvyšší pochvalu za tvrdou práci v těžkých podmínkách, za neocenitelnou pomoc civilnímu obyvatelstvu: ve zdravotnických zařízeních ministerstva obrany bylo ošetřeno více než 30 500 pacientů, z toho téměř polovina civilistů.
Vojenští lékaři pomohli civilnímu obyvatelstvu v devíti regionech bojovat s koronavirem; dokonce pomohli s rehabilitací pacientů, kteří prodělali středně těžké nebo těžké případy koronavirové infekce a pokračují v ní. Lidé nadále absolvují rehabilitační léčbu ve 32 zdravotních střediscích ministerstva obrany. Děkuji.
Rád bych zdůraznil, že sama armáda přijala nezbytná opatření k boji proti šíření koronaviru ve svých řadách. Téměř 100 procent vojenského personálu bylo očkováno. To umožnilo zastavit příliv infekce a chránit zdraví členů služby, čímž byla zajištěna vysoká bojeschopnost mezi armádními jednotkami a divizemi. Pravda, armáda trpěla koronavirem; došlo k vážným případům a ztrátám – nebojové oběti. Celkově se ale ozbrojené síly s tímto problémem vypořádaly úspěšně.
Vojenské stavební síly operovaly s vysokou účinností. Mám na mysli více než včasné budování značného množství infrastruktury pro armádu a námořnictvo. Vojenští stavitelé také pomohli zajistit nepřetržité dodávky vody na Krym a Sevastopol. Pomohli také vybudovat multifunkční zdravotnická centra a další společensky významná zařízení v mnoha regionech.
Soudruzi důstojníci,
Spoléháme se na pevné základy a silné výzkumné a technologické úspěchy posledních několika let, musíme rozhodně pokračovat ve zlepšování a posilování našich ozbrojených sil, což je přesně to, co uděláme.
Vojensko-politická situace ve světě zůstává komplikovaná, se zvýšeným konfliktním potenciálem a novými místy napětí v několika regionech. Zejména nárůst vojenských sil USA a NATO v přímé blízkosti ruských hranic a velká vojenská cvičení, včetně neplánovaných, jsou důvodem k obavám.
Je extrémně alarmující, že prvky globálního obranného systému USA jsou rozmístěny poblíž Ruska. odpalovací zařízení Mk 41, která jsou umístěna v Rumunsku a mají být rozmístěna v Polsku, jsou uzpůsobena pro odpalování úderných střel Tomahawk. Pokud se tato infrastruktura bude i nadále posouvat kupředu a pokud budou na Ukrajině rozmístěny raketové systémy USA a NATO, bude jejich let do Moskvy pouze 7–10 minut, u hypersonických systémů dokonce pět minut. Je to pro nás, pro naši bezpečnost, obrovská výzva.
V této souvislosti, jak víte, jsem vyzval prezidenta USA, aby zahájil jednání o vypracování konkrétních dohod. Mimochodem, během našeho rozhovoru skutečně navrhl jmenovat vyšší úředníky, kteří by dohlíželi na tuto oblast. Právě v reakci na jeho návrh jsme vypracovali návrhy na zamezení dalšího rozšiřování NATO na východ a rozmístění útočných úderných systémů v zemích sousedících s Ruskem. Jak víte, zaslali jsme návrhy příslušných dohod našim americkým kolegům a vedení NATO.
Potřebujeme dlouhodobé právně závazné záruky. Dobře, dobře víme, že ani právní záruky nemohou být zcela bezpečné, protože Spojené státy snadno vycouvají z jakékoli mezinárodní smlouvy, která je z nějakého důvodu přestala zajímat, někdy nabízí vysvětlení a někdy ne, jak tomu bylo např. v případě smluv ABM a Open Skies – nejsou.
Potřebujeme však alespoň něco, alespoň právně závaznou dohodu, spíše než jen slovní ujištění. Známe hodnotu takových slovních ujištění, krásných slov a slibů. Vezměme si nedávnou minulost na přelomu osmdesátých a devadesátých let, kdy nám bylo řečeno, že naše obavy z možného rozšíření NATO na východ byly naprosto neopodstatněné. A pak jsme viděli pět vln expanze bloku na východ. Pamatujete si, jak se to stalo? Všichni jste dospělí. Stalo se to v době, kdy vztahy Ruska se Spojenými státy a hlavními členskými státy NATO byly bez mráčku, ne-li úplně spojenecké.
Již jsem to řekl veřejně a znovu vám to připomenu: Američtí specialisté byli trvale přítomni v zařízeních pro jaderné zbraně Ruské federace. Každý den tam chodili do své kanceláře, měli stoly a americkou vlajku. Nebylo toho dost? Co dalšího je potřeba? Američtí poradci pracovali v ruské vládě, kariérní důstojníci CIA poskytovali rady. Co ještě chtěli? Jaký smysl mělo podporovat separatismus na severním Kavkaze, dokonce s pomocí ISIS – no, když ne ISIS, byly tu jiné teroristické skupiny. Zjevně podporovali teroristy. za co? Jaký smysl mělo rozšíření NATO a odstoupení od smlouvy ABM?
Mohou za to, co se nyní děje v Evropě, za eskalaci tamního napětí. Rusko muselo reagovat na každém kroku a situace se neustále zhoršovala. Celou dobu se to zhoršovalo. A tady jsme dnes v situaci, kdy jsme nuceni to řešit: Přece nemůžeme dopustit scénář, který jsem zmínil. Není to někdo schopen pochopit? To by mělo být jasné.
Někdy si říkám: Proč to všechno v tehdejších podmínkách dělali? To je nejasné. Myslím, že důvod spočívá v euforii z vítězství v tzv. studené válce nebo tzv. vítězství ve studené válce. Bylo to způsobeno jejich špatným vyhodnocením tehdejší situace, jejich neodbornou, chybnou analýzou pravděpodobných scénářů. Jiné důvody prostě nejsou.
Znovu bych rád zdůraznil: nepožadujeme pro sebe žádné speciální exkluzivní podmínky. Rusko stojí za rovnocennou a nedělitelnou bezpečností v celé Eurasii.
Přirozeně, jak jsem již poznamenal, pokud budou naši západní kolegové pokračovat ve své zjevně agresivní linii, přijmeme vhodná vojensko-technická reciproční opatření a budeme tvrdě reagovat na jejich nepřátelské kroky. A rád bych zdůraznil, že máme plné právo na tyto akce, které mají zajistit bezpečnost a nezávislost Ruska.
Jak dobře víme, operují tisíce kilometrů daleko od svého národního území pod různými záminkami, včetně potřeby zajistit vlastní bezpečnost. Když se jim do cesty postaví mezinárodní právo a Charta OSN, prohlásí je za zastaralé a nepotřebné. Když se však něco setká s jejich zájmy, okamžitě se odvolávají na normy mezinárodního práva, Chartu OSN, mezinárodní humanitární právo a tak dále. Tyto manipulace jsou nepříjemné.
V této souvislosti, jak jsem již uvedl, je důležité pokračovat v plánovaném, soustavném, systémovém rozvoji ozbrojených sil, a to i v souladu s jejich prioritami, stanovenými v poslední verzi Národní bezpečnostní strategie a Koncepcí budování a Rozvoj ozbrojených sil do roku 2030.
V příštím roce se budeme muset zaměřit na následující hlavní úkoly.
Za prvé je nutné pokračovat v plánovaném a vyváženém nákupu moderních zbraní a vybavení pro vojenské jednotky a věnovat zvláštní pozornost dodávkám vysoce přesných systémů, špičkových průzkumných, navigačních, komunikačních a řídicích systémů.
Za druhé, programy bojového a taktického výcviku by měly upřednostňovat úsilí o zvládnutí moderních zbraní, jakož i nových forem a metod bojových operací. V této souvislosti by měly být upraveny programy bojové přípravy tak, aby mohly být zohledněny při cvičeních v příštím roce, včetně cvičení strategického velitelství Vostok 2022.
Za třetí, totální úspěch v mnoha oblastech nyní přímo závisí na dobře promyšleném a rychlém rozhodování. Ve vojenské sféře se při bojových operacích rozhoduje během minut nebo dokonce sekund. Je proto nutné vyvíjet systémy pro podporu rozhodovacího procesu velitelů na všech úrovních, zejména na taktické úrovni, a zavádět do těchto systémů prvky umělé inteligence.
Za čtvrté, je samozřejmé, že na všech úrovních by měly být zavedeny účinné operační algoritmy a měly by být rovněž zavedeny pokročilé automatické systémy. Zároveň vidíme, že moderní vojenské konflikty neprobíhají podle předem daných vzorců. Stejně jako dříve hrají v těchto konfliktech klíčovou roli velitelé. Hodně záleží na jejich znalostech, zkušenostech, osobních kvalitách a bitvy vyhrávají ti, kteří dělají opravdu netradiční rozhodnutí. Při operačním a bojovém výcviku je proto nutné vychovat všestranné velitele, kteří mají znalosti ve všech oblastech. Měli by být uvedeni v kádru nejvyšších vojenských velitelů a je třeba je i nyní sledovat, usměrňovat a poskytovat jim možnosti následného povýšení.
A konečně je tu pátý aspekt. Vzhledem ke komplikované mezinárodní situaci je nutné rozvíjet vojenskou a vojensko-technickou spolupráci se státy, které jsou členy Šanghajské organizace pro spolupráci a Organizace smlouvy o kolektivní bezpečnosti a věnovat zvláštní pozornost posilování obranyschopnosti Svazu Ruska a Běloruska. .
Kolegové,
Jednou z našich absolutních priorit je zvýšení úrovně sociálního zajištění vojenského personálu. Obránci vlasti plní speciální úkoly, které jsou často velmi komplikované, náročné a nebezpečné. Postaráme se o to, aby byli za své služby náležitě odměněni.
Stejně jako v předchozích letech musí být vojenské příspěvky rovnocenné a dokonce vyšší než mzdy v předních průmyslových odvětvích. Dohodli jsme se na tom s vládou před několika lety.
Pro vaši informaci, podařilo se nám tuto korelaci zachovat. Podle prognóz bude průměrná mzda v celé ekonomice ke konci roku činit 55 000 rublů a průměrná mzda v předních průmyslových odvětvích (ropa, finance a doprava) bude 63 200 rublů. Podle mých údajů (čísla ministerstva financí jsou o něco vyšší) je průměrný vojenský příspěvek ministerstva obrany pro poručíky v roce 2021 81 200 rublů. Toto číslo se může lišit, protože poručíci jsou různí a slouží jinak – ale průměrná úroveň kompenzace je 81 200 rublů, zatímco přední průmyslová odvětví vykazují 63 200 rublů.
Vláda musí upravit příspěvek na inflaci a samozřejmě zvýšit vojenské důchody včas a v rozsahu, který zajistí zachování této korelace.
Nadále poskytujeme vojenskému personálu trvalé ubytování podle plánu. Nové byty si letos z dotací na bydlení pořídilo 4 350 lidí. V průběhu příštích tří let dostane dotace zhruba 9 000 lidí ve službách. Z federálního rozpočtu plánujeme na tento účel vyčlenit kolem 113 miliard rublů.
Systém akumulačních hypoték nadále efektivně funguje. Díky tomuto programu splnilo v roce 2021 své právo na bydlení 15 000 vojáků. Dalších 34 000 získá nové bydlení v letech 2022–2024.
Servisní bydlení je poskytováno za stejnou cenu. Do konce roku jej získá asi 35 000 servisních pracovníků, což je o 14 procent více, než jsme plánovali.
Na tyto a další otázky týkající se sociálního zabezpečení vojenského personálu se budeme i nadále velmi úzce zaměřovat.
Závěrem bych rád poděkoval vedení a zaměstnancům ministerstva obrany za poctivou službu a dobrý výkon. Jsem přesvědčen, že budete i nadále prokazovat profesionalitu a kompetence a vynaložíte maximální úsilí k dosažení vysokých výsledků. Přeji vám další úspěchy ve vaší službě ve prospěch Ruska a našeho lidu.
Děkuji.
***
Vladimir Putin:
Na neformální poznámku bych rád přidal pár slov k tomu, co řekl pan ministr a co jsem řekl ve svém úvodním projevu. Diskutují o tom všichni a samozřejmě především ozbrojené síly. Mám na mysli naše dokumenty, naše návrhy smluv a dohod o zajištění strategické stability, které jsme zaslali vedení Spojených států a NATO.
Už vidíme, že někteří naši kritici je vykládají jako ruské ultimátum. Je to ultimátum nebo ne? Samozřejmě že ne.
Pro připomenutí: vše, co naši partneři – říkejme jim tak – Spojené státy dělaly v předchozích letech, údajně zajišťovaly své zájmy a bezpečnost tisíce kilometrů od svého národního území – dělaly tyto tvrdé věci, ty nejodvážnější věci bez povolení Rady bezpečnosti OSN.
Jaká byla záminka k bombardování Jugoslávie? Povolila to Rada bezpečnosti nebo co? Kde je Jugoslávie a kde jsou Spojené státy? Zničili zemi. Ve skutečnosti došlo k vnitřnímu konfliktu, měli své vlastní problémy, ale kdo jim dal právo provádět nálety proti evropské metropoli? Nikdo to neudělal. Prostě se to rozhodli udělat a jejich satelity běžely za nimi a ječely. Tolik k mezinárodnímu právu.
Pod jakou záminkou šli do Iráku? Byl to Irák, který vyvíjel zbraně hromadného ničení. Vešli dovnitř, zničili zemi, vytvořili semeniště mezinárodního terorismu a pak se ukázalo, že udělali chybu: „Rozvědka nám selhala. Páni! Zničili zemi. Rozvědka selhala – to je vše, co museli říct, aby ospravedlnili své činy. Ukázalo se, že tam nejsou žádné zbraně hromadného ničení. Naopak, vše bylo zničeno, jak bylo dohodnuto.
Jak se dostali do Sýrie? Se svolením Rady bezpečnosti? Ne. Dělají, jak chtějí. To, co dělají, nebo se pokoušejí či plánují na Ukrajině, se však neděje tisíce kilometrů od naší státní hranice. Je na prahu našeho domu. Musí pochopit, že už prostě nemáme kam ustoupit.
Jsou tady odborníci, kteří s námi sedí, jsem s nimi neustále v kontaktu. Spojené státy zatím hypersonické zbraně nevlastní, ale víme, kdy je budou mít. Skrýt se to nedá. Všechno jde dobře, úspěšné i neúspěšné testy. Máme tušení, kdy se to může stát. Dodají na Ukrajinu hypersonické zbraně a pak je použijí jako krytí – to neznamená, že je začnou používat zítra, protože my už Tsircon máme a oni ne – k vyzbrojování extremistů ze sousedního státu a podněcování proti určitým regionům Ruskou federaci, jako je Krym, když si myslí, že okolnosti jsou příznivé.
Opravdu si myslí, že tyto hrozby nevidíme? Nebo si myslí, že budeme jen nečinně přihlížet, jak se objevují hrozby pro Rusko? To je ten problém: prostě nemáme prostor k ústupu. To je ta otázka.
Ozbrojené konflikty a krveprolití rozhodně nejsou naší volbou. Nechceme, aby se události ubíraly tímto směrem. Chceme k řešení problémů používat politické a diplomatické prostředky, ale chceme mít alespoň jasně formulované právní záruky. O tom jsou naše návrhy. Sepsali jsme je na papíře a poslali do Bruselu a Washingtonu a doufáme, že na tyto návrhy obdržíme jasnou a komplexní odpověď.
Existují určité signály, že naši partneři jsou ochotni na tom pracovat. Existuje však také nebezpečí, že se pokusí naše návrhy utopit ve slovech nebo v bažině, aby využili této pauzy a udělali, co chtějí.
Aby bylo všem jasné: jsme si toho vědomi a tento obrat událostí, tento vývoj pro nás nebude fungovat. Těšíme se na konstruktivní a smysluplné rozhovory s viditelným výsledkem – a v určitém časovém rámci –, které zajistí stejnou bezpečnost pro všechny.
To je to, čeho se budeme snažit dosáhnout, ale můžeme to udělat, pouze pokud se ozbrojené síly budou správně rozvíjet. V posledních letech se nám to daří zvládat a dosáhli jsme dobré úrovně bojeschopnosti. Zmínil jsem se o tom a pan ministr o tom právě informoval. Postupujeme vpřed slušným tempem – takovým tempem, které potřebujeme.
Jsou věci, kterým je třeba věnovat větší pozornost, jako je produkční stránka, kterou řešíme průběžně. Jak možná víte, v Soči se scházíme dvakrát ročně. Proč Soči? Není to kvůli dobrému počasí, ale proto, že tam všichni jedou a my vyladíme rušivé elementy, jako jsou běžné záležitosti, a soustředíme se na obranný průmysl a rozvoj ozbrojených sil. Tato setkání jsou velmi smysluplná a efektivní.
Znovu zopakuji, že existuje mnoho otázek, ale jsme nad nimi. Pevně doufám, že v tomto tempu budeme i nadále pokračovat, zatímco budeme postupovat vpřed v našem úsilí zajistit bezpečnost Ruska a jeho občanů.
Děkuji mnohokrát. Šťastný nový rok!
Překlad pomocí Guglu